Gastspreker Charles Huijskens

Charles Huijskens, gastspreker Marbella Dutch Business ClubCharles Huijskens is oprichter/eigenaar van Huijskens Communications (1992), onlangs omgedoopt in Huijskens Bickerton.

Hij bouwde een reputatie op als (financieel) communicatiedeskundige in lastige situaties. Charles leerde de kneepjes van het vak als politiek verslaggever bij de Telegraaf en het NOS-Journaal.

Charles is columnist bij het vakblad Communicatie en schreef o.a. Het Media Handboek en Majesteit en Media. Hij werkte de afgelopen jaren onder andere voor Easyjet, Ahold, The Economist, Jamie Oliver en Barclays Bank.

Op 8 mei deelt Charles zijn visie over de toekomst van “(sociale) media”.
We leven in het tijdperk van de nieuwe of sociale media. Charles Huijskens heeft altijd gewerkt voor de oude media, dus de asociale media.

Journalisten bepaalden vroeger wat nieuws was. Zij alleen hadden het nieuwsmonopolie. De kijker en de lezer werd door de media verteld wat het nieuws van die dag was. Een monoloog dus.

Jongeren – zeg maar iedereen onder de 35 – lezen geen kranten. Ze informeren zich via hun iPad. Gratis of bijna voor niets!

De oplages van alle gedrukte media dalen. Intussen proberen alle kranten een verdienmodel te ontwikkelen waardoor ze ook via het Internet hun producten kunnen verkopen. (En dan niet alleen CD’s, wijn, keukenspullen en stofzuigers, maar vooral nieuws.) Hoe zal dat gaan? Toekomstvoorspelling: het AD gaat failliet, NRC Handelsblad en nrc.next gaan samen op in één ochtendkrant die vervolgens fuseert met De Volkskrant. Zo houden we één linkse ochtendkrant over als tegenhanger van De Telegraaf. Is dat erg? Wat betekent dit voor de democratie?

De toekomst is voor media die de dialoog zoeken. Lezers en kijkers bepalen met elkaar wat nieuws is.

Artikel geschreven door

Er zijn nog geen berichten geplaatst.

Reageer op dit artikel

U moet inloggen als MDBC lid om een reactie te kunnen plaatsen.